KFC, Japán, karácsony

Nemrég feltették nekem a kérdést, hogy a japánok karácsonykor tényleg KFC-vel ünnepelnek-e.

A válasz röviden: igen, mert… mert egy ember bekamuzta nekik, hogy ez egy ősi (lol) amerikai szokás, csirkét enni karácsonykor.

Hosszabban… nos, a KFC 1970 óta létezik Japánban. Nyitáskor 2.8 millió jen értékben adtak el sültcsirkét. Ez úgy durva saccolás alapján is legalább háromezer menü egy nap alatt.

A (kezdeti) siker egyik oka, hogy Japánban nagyon népszerű minden, ami amerikai. Hogy miért? Ez már egy másik történet, egyelőre elég annyi, hogy azért, mert csak.

De ez még kevés lett volna a karácsonyi sikerhez.

Ahogy a KFC krónikásai írják:

“ある日、店舗近くのミッション系の幼稚園から、「フライドチキン」を買ってパーティーをしたい。サンタクロースに扮装してクリスマス会に来てもらえませんか?との相談を受けました。サンタクロースに扮した店長が会場に入り「メリークリスマス!」の掛け声と、慣れない踊りで場が盛り上がり子供たちは大喜び。次第にいろいろな学校からご注文が入るようになりました。これにヒントを得た営業担当者が『クリスマスにはケンタッキー』を広くアピールしようと考えたのです。
そうして、初のクリスマスキャンペーンは1974年12月1日に開始、以降、KFCでは毎年全店でクリスマスキャンペーンを実施しています。”

Bla-bla-bla, a lényeg hogy egy nap beállított egy hölgy, hogy kéne egy kazal sültcsirke, és mivel pont karácsony volt, meg egy keresztény egyházi óvodáról volt szó, megfejelte a kérést azzal is, hogy nem-e lehetne-e, hogy valaki télapónak öltözzön és úgy szervírozza a remek ételt (ne kérdezzétek).

Az üzletvezető – mit lehet tenni, a vásárló szava szent – kötélnek állt, beöltözött és teljesítette a kérést. Sőt, előadott valami karácsonyi (lol) táncot is, amihez kellékként a KFC-s kaja szolgált.

Eddig az, ami tuti.

A sikerhez tartozik még az is, hogy az üzletvezető, amikor feltették nekik a kérdést a tévében(!), hogy “Üzletvezető san, igaz az, hogy a sültcsirke hagyományos karácsonyi fogás amerikában?”, szemrebbenés nélkül rávágta hogy はい, bár tudta, hogy ordas nagy kamu, mert pulykát esznek és nem karácsonykor. Hozzá kell tenni, hogy erről a részletről a hivatalos oldal hallgat, és sehol se találtam az NHK szóban forgó interjúját, ami azért nem lep meg.

De ekkor már elszabadult az őrület.

Annyira, hogy a 2018-as mérleg szerint december 21 és 25 között csinálták az éves forgalom 10%-át. Ami azért kemény, még úgy is, hogy a KFC kissé mélyrepül mostanában a japán piacon.

Szóval annak ellenére, hogy elvileg mostanában talán kevesebben követik ezt a hagyományt (lol2), még azért bőven elég sokan.

És igen, Japánban ha karácsony, akkor KFC!1Nyilván épp úgy tömött sorokat lehetne felsorakoztatni azokból a japán emberekről, akik karácsonykor a KFC közelébe se mennek, de nem is ez a lényeg.

Ja, részemről amúgy valahogy úgy vagyok vele, hogy a népnek csak egy indok kellett arra, hogy miért vegyenek drága amerikai ételt, pláne nagy mennyiségben, megúszva az aznapi főzőcskézést, ráadásul követve a divatot.

Mindenki jól járt.

https://www.businessinsider.com/kfc-christmas-tradition-japan-could-built-on-lie-2018-12
https://www.bbc.com/worklife/article/20161216-why-japan-celebrates-christmas-with-kfc
https://blog.gaijinpot.com/the-true-story-of-why-people-in-japan-eat-kfc-at-christmas/
https://www.kfc.co.jp/qa/history.html
http://japan.kfc.co.jp/company/history.html