{"id":4263,"date":"2018-12-09T16:51:38","date_gmt":"2018-12-09T16:51:38","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.fisher.hu\/blogv3\/?p=4263"},"modified":"2019-01-12T10:48:34","modified_gmt":"2019-01-12T10:48:34","slug":"ramutatas-es-megnevezes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/wp.fisher.hu\/ramutatas-es-megnevezes\/","title":{"rendered":"R\u00e1mutat\u00e1s \u00e9s megnevez\u00e9s"},"content":{"rendered":"

Sz\u00f3val arr\u00f3l van sz\u00f3, hogy a jap\u00e1n vasutasok nagyon sokat mutogatnak. \u00c9s persze nem ok n\u00e9lk\u00fcl, mert ez egy el\u00e9g komoly eredm\u00e9nyt felmutat\u00f3 (hehe) baleset-megel\u0151z\u0151 elj\u00e1r\u00e1s,\u00a0 ami a rutinszer\u0171 dolgokat hivatott biztons\u00e1gosabb\u00e1 tenni.<\/p>\n

Elvileg valahogy \u00fagy kezd\u0151d\u00f6tt (az 1900-as \u00e9vekben), hogy egy jap\u00e1n vasutas b\u00e1csi, Yasoichi Hori megtudta, hogy nemsok\u00e1ra megvakul(hat?). Mivel agg\u00f3dott, hogy a roml\u00f3 l\u00e1t\u00e1sa miatt el\u0151bb-ut\u00f3bb ak\u00e1r nagy baj is el\u0151ad\u00f3dhat, ez\u00e9rt megk\u00e9rte az egyik haverj\u00e1t, hogy ugyan k\u00eds\u00e9rje m\u00e1r el a m\u0171szakba, \u00e9s ellen\u0151rizze, hogy mit csin\u00e1l. M\u00e9gpedig \u00fagy, hogy mindent amit leolvasott, n\u00e9zett, azt hangosan ki is mondta. P\u00e9ld\u00e1ul hogy “lass\u00famenet el\u0151jelz\u0151”, vagy hogy “a maxim\u00e1lis sebess\u00e9g 20 km\/h, a k\u00f6vetkez\u0151 jelz\u0151n\u00e9l meg kell \u00e1llni<\/a>” (\u00e9s ut\u00e1na r\u00e1mutatott a sebess\u00e9gm\u00e9r\u0151re is, hogy ellen\u0151rizz\u00e9k, t\u00e9nyleg). A turpiss\u00e1g nyilv\u00e1n hamar kider\u00fclt, \u00e9s azt ugyan nem tal\u00e1ltam meg hogy mit sz\u00f3ltak ahhoz hogy egy f\u00e9lvak vezeti a vonatot, de annak nagyon meg\u00f6r\u00fcltek, hogy ez milyen nagyszer\u0171 m\u00f3dszer a rutinb\u00f3l vezet\u00e9s vesz\u00e9lyeinek cs\u00f6kkent\u00e9s\u00e9re<\/a>. A pontos sz\u00e1mokat lusta vagyok megkeresni, de \u00edrnak olyat, hogy az egyszer\u0171 feladatok eset\u00e9n a hib\u00e1k t\u00f6bb mint 80%-\u00e1t ker\u00fclt\u00e9k el. Illetve hogy ez az egyszer\u0171 megold\u00e1s 30%-kal cs\u00f6kkentette<\/a> a vas\u00fati balesetek sz\u00e1m\u00e1t. \u00c9s ez bizony nem utols\u00f3 szempont abban az iparban, ahol \u00e9vi b\u0151 t\u00edzmilli\u00e1rd<\/a> utas fordul meg. Ezerszer annyi, mint Magyarorsz\u00e1g lakoss\u00e1ga. Nagyon meg\u00e9ri odafigyelni mindenre.<\/p>\n

A m\u00f3dszer – hat\u00e1soss\u00e1ga ellen\u00e9re – nem nagyon terjedt el Jap\u00e1non k\u00edv\u00fcl. Ahogy olvastam, eleinte a jap\u00e1nok se voltak oda az\u00e9rt hogy h\u00fcly\u00e9t csin\u00e1ljanak magukb\u00f3l, de amikor kider\u00fclt hogy ennek a l\u00e1tsz\u00f3lag nevets\u00e9ges megold\u00e1snak milyen komoly eredm\u00e9nyei vannak, akkor m\u00e1r ink\u00e1bb j\u00f3 oldal\u00e1t l\u00e1tt\u00e1k a szokatlan gyakorlatnak. Hiszen sz\u00f3 szerint \u00e9leteket mentenek meg vele.<\/p>\n

A New York-i metr\u00f3ban is bevezett\u00e9k ennek egy nagyon leegyszer\u0171s\u00edtett v\u00e1ltozat\u00e1t<\/a>, hogy a kocsikkal j\u00f3 helyen \u00e1lljanak meg. Azt m\u00e1r nem kerestem hogy ennek mennyi haszna lett, de mivel ott is \u00e9vi 1,727,366,607 <\/a>utas utazik, \u00edgy val\u00f3sz\u00edn\u0171leg m\u00e1r igen kev\u00e9s is t\u00f6bb ezer utast jelent.<\/p>\n

Azt hiszem hogy a pil\u00f3t\u00e1k is hasonl\u00f3, mutogat\u00f3s gyakorlatot k\u00f6vetnek <\/a>a rep\u00fcl\u00e9s el\u0151tti ellen\u0151rz\u00e9s sor\u00e1n.<\/p>\n

Tov\u00e1bbi olvasnival\u00f3k:<\/p>\n