Rámutatás és megnevezés

Szóval arról van szó, hogy a japán vasutasok nagyon sokat mutogatnak. És persze nem ok nélkül, mert ez egy elég komoly eredményt felmutató (hehe) baleset-megelőző eljárás,  ami a rutinszerű dolgokat hivatott biztonságosabbá tenni.

Elvileg valahogy úgy kezdődött (az 1900-as években), hogy egy japán vasutas bácsi, Yasoichi Hori megtudta, hogy nemsokára megvakul(hat?). Mivel aggódott, hogy a romló látása miatt előbb-utóbb akár nagy baj is előadódhat, ezért megkérte az egyik haverját, hogy ugyan kísérje már el a műszakba, és ellenőrizze, hogy mit csinál. Mégpedig úgy, hogy mindent amit leolvasott, nézett, azt hangosan ki is mondta. Például hogy “lassúmenet előjelző”, vagy hogy “a maximális sebesség 20 km/h, a következő jelzőnél meg kell állni” (és utána rámutatott a sebességmérőre is, hogy ellenőrizzék, tényleg). A turpisság nyilván hamar kiderült, és azt ugyan nem találtam meg hogy mit szóltak ahhoz hogy egy félvak vezeti a vonatot, de annak nagyon megörültek, hogy ez milyen nagyszerű módszer a rutinból vezetés veszélyeinek csökkentésére. A pontos számokat lusta vagyok megkeresni, de írnak olyat, hogy az egyszerű feladatok esetén a hibák több mint 80%-át kerülték el. Illetve hogy ez az egyszerű megoldás 30%-kal csökkentette a vasúti balesetek számát. És ez bizony nem utolsó szempont abban az iparban, ahol évi bő tízmilliárd utas fordul meg. Ezerszer annyi, mint Magyarország lakossága. Nagyon megéri odafigyelni mindenre.

A módszer – hatásossága ellenére – nem nagyon terjedt el Japánon kívül. Ahogy olvastam, eleinte a japánok se voltak oda azért hogy hülyét csináljanak magukból, de amikor kiderült hogy ennek a látszólag nevetséges megoldásnak milyen komoly eredményei vannak, akkor már inkább jó oldalát látták a szokatlan gyakorlatnak. Hiszen szó szerint életeket mentenek meg vele.

A New York-i metróban is bevezették ennek egy nagyon leegyszerűsített változatát, hogy a kocsikkal jó helyen álljanak meg. Azt már nem kerestem hogy ennek mennyi haszna lett, de mivel ott is évi 1,727,366,607 utas utazik, így valószínűleg már igen kevés is több ezer utast jelent.

Azt hiszem hogy a pilóták is hasonló, mutogatós gyakorlatot követnek a repülés előtti ellenőrzés során.

További olvasnivalók:

  • http://safetrain.hu/site/ramutatas-es-megnevezes-a-japan-modszer/
  • https://www.flightsafetyaustralia.com/2018/01/point-it-call-it-get-it-right/
  • https://pulse.embs.org/may-2016/finger-pointing-reduce-accidents/
  • https://99percentinvisible.org/article/motions-japanese-rail-workers-point-call-promote-safety/

Kapcsolódó filmecske: