TFCD

Mivel a TFCD mint fogalom még az ezzel foglalkozó körökben is homályos és tévhitekkel terhes, ezért nekiálltam, hogy kicsit rendszerbe szedjem a dolgot.

A TFCD angol betűszó, a “Time For CD” kifejezésből jön, ami nagyjából úgy fordítható, hogy “Időmet a képekért”. A TFCD megállapodás lényege, hogy a résztvevők a képekért a munkájukkal (idejükkel) fizetnek, vagy megfordítva, a képekért dolgoznak. Ennyi, nem több és nem kevesebb.

Résztvevőnek minősül természetesen a sminkes, a fodrász, a stylist, de akár a helyszínt kiadó természetes- vagy jogi személy is.

Gyakori tévhit, hogy nem TFCD, ha a képekkel valaki (esetleg csak később) pénzt keres. Kicsit belegondolva belátható, hogy egy modell esetén ez természetes, hogy a képek segítségével később fizetős munkát kapjon, szintúgy egy fotográfus, vagy bárki esetén.

Szintén mormogás (vagy hiszti) tárgya szokott lenni, ha például termékfotózáshoz keresnek TFCD alapon fotográfust, és az az ellenvetés, hogy ez egyszerű munka, csak nem akarnak érte fizetni! Lehet, de egyrészt nem kötelező elvállalni, másrészt pedig nem csak anyagi fizetség létezik. És nem kell rosszra gondolni.

Hogyan érdemes egy TFCD fotózáson részt venni? Mindenképpen egy megfelelő szerződéssel, ami tartalmazza, hogy ki, mit, milyen feltételekkel vállal.

A fotográfus vállalja például, hogy elkészít valamennyi képet, előre meghatározott módon (formátumban) és minőségben (felbontásban). Fotóztam úgy,  akinek a képeket készítettem az grafikus, neki csak a helyesen exponált képekre volt szüksége, a többit Ő megoldotta. De úgy is, hogy a modellnek készre retusált képek kellettek, akkor azt kapta meg. Ugyanakkor a fotográfus feltünteti, hogy a képeket hol és milyen céllal akarja majd megjelentetni. Természetesen ezt úgy kell összeszedni, hogy ebből később ne legyen galiba.

A modell vagy a megrendelő, ha ez így használható, vállalja, hogy a képekért cserébe közreműködik, azaz eljön a fotózásra, mégpedig megfelelő állapotban, azaz például nem ittasan vagy másnaposan, illetve ha termékfotózásról van szó, akkor a megfelelő termékeket szállítja, elkészíti, előkészíti a fotózáshoz, hogy a fotósnak ne azzal kelljen küzdenie (valószínűleg majd a retusáláskor), hogy a divatfotókhoz például nem a megfelelő méretű ruhákat hozták. A megrendelő ugyanúgy feltünteti, hogy a képeket hol és milyen céllal akarja felhasználni.

Hasonló módon érdemes lehet belevenni egy ilyen szerződésbe mindenkit, aki a képeket megkapja, sminkest, stylistet, hogy a későbbiek során ne lehessen vita tárgya, hogy ki, mikor, hogyan használhatja fel a képeket.

Azon túl, hogy megkapják a képeket érdemes (de talán inkább muszáj) kikötni a publikálás feltételeit, például:

A kép szabadon felhasználható bármely írott vagy nyomtatott médiumban, ha képen vagy a kép mellett feltüntetik a:
  1. A fotográfus nevét, “Fisher”, Times New Roman betűtípussal, minimum a kép magasságának 3%-át elérő méretben,
    vagy
    A fotográfus logóját (link), minimum a kép magasságának 5%-át elérő méretben.
  2. A fotográfus weboldalának linkjét, ha a média engedi, akkor névhez vagy logóhoz rendelve, ellenkező esetben a https://fisher.photography formában.
  3. A sminkes nevét és weboldalát, lásd mint fent.
  4. A stylist nevét, weboldalát, lásd mint fent.
  5. A fotózás helyszínét és címét: “Sárgarigó major, Kakukkbottyán”

Természetesen a fentiek bővíthetőek vagy el is hagyhatók de érdemes megvalósítható és vállalható feltételeket szabni, ne kelljen például minden képhez féloldalas leírást közölni. Természetesen lehet azt is, sőt, néha talán az a legjobb, ez mindig a helyzettől függ.

Azt is bele lehet írni, hogy ha valaki a képeket a fenti feltételektől eltérő módon akarja felhasználni, azt egy másik szerződés keretében teheti meg, de ehhez már jogász bevonását javaslom.

Első ránézésre talán túlzásnak tűnik egy ilyen részletes szerződés megkövetelése. Ám ha idejekorán tisztázva vannak a pontos feltételek, az minden résztvevőnek csak jó, valamint segíti őket, hogy mire kell figyelni (aludjon fotózás előtt, ne a két számmal kisebb nadrágot, cipőt vigye, ha bögrét kell fotózni akkor ne poharat hozzon, ilyenek), hogy a fotózás a lehetőségekhez képest a legkönnyebben menjen.

You may also like...