Elektra

Nem, nem Electra. Bár majd róla is lesz szó.

Koós András 2003 Októberében publikált egy írást “Az »ELEKTRA Budapest« jegy- és bérletrendszere” címmel a Városi Közlekedés című periodikában. Sajnos nem találtam meg azt a BKV jegyzőkönyvet ami talán még régebbi és azt taglalja, hogy most már aztán tényleg marhára kellene elektronikus jegy a budapesti közlekedés modernizálására.

De az már azért eléggé nyilvánvaló, hogy legalább tíz éve szüli a BKV – BKK rendszere ezt a megoldást. Elvileg jó jelnek vehetjük az új automaták beszerzését, Aggodalomra ad okot, hogy a “követelményeink megfelelő” készülékekből “nemcsak néhány jegytípust lehet majd megvenni” sőt, képes lesz visszaadni, és azt is sikerül megoldani, hogy egyszerre ne csak egy jegyet, bérletet lehessen vásárolni. Bámulatos hol tart már a tudomány.

Sajnos ez a cikk már nem említi, de ezeknek(?) a készülékeknek tudniuk kell kezelni majd az elektronikus jegyeket is. Amik bevezetése amúgy nem kerülne semmibe se a BKV-nak. Igaz amikor ezt vizionálták, akkor még arról volt szó, hogy 2007-re már lesz villanyjegy, de valahogy mégse sikerült.

Viszont most úgy látszik sikerült eldönteni hogy ki nyúlja le brutálisan a fővárosi önkormányzatot, és talán mégis lesz valami. Node mi?

Kicsit gondolkoztam, hogy milyen rendszer lenne az ideális. Először is a feltöltés legyen minél kényelmesebb. Lehessen bankkártyával, automatából, de lehessen pl. utalással is, így nem kell foglalkozni azzal, hogy elfogy-e róla az egység, a rendszeres átutalással biztosítható lesz, hogy mindig legyen rajta elegendő. Hasonlóan jó ötlet lenne a mobilfizetés is, bár alighanem csak vészhelyzetben lenne rá szükség, de akkor viszont meg nagyon. A tokiói Pasmo kártyákat nem csak utazásra lehet használni, hanem automatákból is lehet vásárolni, emellett pár üzletben is elfogadják őket. Ideális megoldás arra, hogy pl. a gyerek ne vigyen magával készpénzt, hanem a “bérletével” tudjon vásárolni magának valamit. És nem utolsó sorban pl. a kölök nyomon követhető, hogy mikor, merre járt.

Az időszaki jegyek mellett természetesen szükség lesz utazásonként megváltott jegyekre is. Ez lehet egyszerű, mágnescsíkos papírjegy, amihez vásárláskor ki lehet választani az érvényesség idejét vagy a megtett állomások számát. Mivel a jegyet az automata kilépéskor elveszi, így nem keletkezik szemét, a papírjegy újból felhasználható vagy újra feldolgozható lesz. Természetesen azt is meg kell oldani, hogy ha két megálló távolságra vagy fél órára veszek jegyet akkor a célállomáson, ha ezt túlléptem, ki lehessen egyenlíteni a különbözetet.

Fontos lesz, hogy az áthaladás minél zökkenőmentesebb legyen, ezért természetesen csak a “lengetős” kártyák jöhetnek szóba, azokból is csak azok, amiket lehet úgy használni, hogy az embernek nem kell előhalásznia a zsebéből, pénztárcájából. Tehát helyből kiesik az, hogy majd a fényképes, névre szóló kártyákat épp úgy ellenőriztetni kell mint a mostani bérleteket. Értelme se sok lenne.

A tervek persze hasonlóak, de engem a megvalósult megoldás érdekel majd 😀

You may also like...