A FB marketing undokságai

Mivel nem az első alkalommal találkoztam olyannal, hogy egy halál ismeretlen cég (jobb esetben személy) képét láttam a saját FB oldalamon, ezért már régóta érik bennem, hogy pár szót írni kéne erről.

Nézzük először is a képek megosztását. Nekem ez tűnik a kevésbé veszélyesnek, bár a bumfordisága miatt nem kicsit bosszantó.

2654424594-free-sugar-baby-puppy-dog-and-pink-rose-petals-creative-commons

(© Pink Sherbet Photography)

A recept rettentő egyszerű: keressünk a neten egy képet, amin vagy gyerek, vagy állat van, esetleg mindkettő1. A biztosabb siker érdekében nem árt ha az illető gyerek vagy állat hátrányos helyzetben van ábrázolva, kikötve, megkínozva, stb. stb. Töltsük fel a saját oldalunkra, amiről eddig csak az asszony, a gyerek (mert muszáj volt neki is lájkolnia) meg a három volt kollégánk tud (ők is azért, mert saját oldaluk lájkjáért cserébe lájkoltak), valami olyan szöveggel, hogy “Ez tűrhetetlen!”, vagy “Ha embernek érzed magad, add tovább!2” és hasonlók. Mivel mindig akad egy-két ember, aki embernek érzi magát, illetve fontosnak tartja, hogy a világ számára nyilvánvalóvá tegye, hogy nem szimpatizál az állat- vagy gyermekkínzókkal, ezért a siker viszonylag biztos, az amúgy ismeretlen és érdektelen lapunkról máris egész sokan tudomást szereztek.

Külön jó, hogy ezek általában az ismerőseink ismerősei, azaz mindenféle (földrajzi, anyagi és egyéb) szempontból közel állhatnak hozzánk.

De van egy sokkal veszélyesebb fegyver, a “like” gomb. Amióta a FB elterjedt, azóta dolgozik a világ egyik fele azon, hogy a like felhasználásával megszerezzen mindenféle adatokat (email cím, stb. stb), vagy más módon, a felhasználó szándéka ellenére húzzon hasznot belőle. A világ másik fele azon dolgozik, hogy a like mégis biztonságosan használható legyen. Természetesen mindig a jó fiúk vannak késésben, tehát nem árt résen lenni, nem kattintgatni a mindenféle oldalakon szétszórt lájkoló gombokra. Ezek az oldalak amúgy leginkább a harsány jelzésekről (“I can’t believe this!!!!!”) ismerhetők fel, illetve arról, hogy általában csöcsökkel keltik fel a figyelmet.

Mindezek már régóta értek bennem, de ezért még lusta lettem volna írni. Ma kaptam viszont egy levelet:

Visszajelzését kérném, mert cégének 20-30 ezer új Facebook Like-olót és ezáltal potenciális ügyfeleket tudunk biztosítani 2-3 hét alatt, akiknek hírlevelet is küldhet … 6 hónap alatt 1 millió 300 ezer embert értünk el, azaz ennyi lájkolót gyűjtöttünk.

…Okleveles, kvízes és egyéb alkalmazásokat telepítünk az Önök Facebook oldalára majd ezeket megosztjuk több 100 ezer embernek. A használók nemcsak a Facebook oldalukat like-olják, hanem hozzájárulnak a hírlevélküldéshez is. Email címük automatikusan lementődik egy adatbázisba, amikor használják ezeket az alkalmazásokat.

A szép az, hogy valóban, teljesen legálisan gyűjtenek össze email címeket a hülye játékaikkal és egyéb alkalmazásaikkal, a felhasználók egymásnak adják – boldogan és ingyen! – a vírusként terjedő reklámot. Hat hónap alatt összeszedtek majd másfél millió hiszékeny, tájékozatlan, esetleg szimplán ostoba embert, olyanokat, akik ideális célpontjai bármilyen reklámkampánynak.

Pedig rém egyszerű a dolog: oda kell figyelni, hogy mit csinálunk, ne azért lájkoljunk vagy osszunk mert “aki embernek érzi magát” az így tenne. Hanem lépjünk eggyel tovább: lesz haszna annak amit csinálunk? Vagy csak magunknak szerzünk egy kis megnyugvást – és adunk ingyenreklámot3 másnak -, hogy lám, én mindent megtettem, milyen jó ember vagyok. Visszatérve a megkínzott állatok példájára, amiről épp a minap kaptam így egy képet: aki eddig se kínozta az állatokat, az ezután se fogja. Aki meg eddig is kínozta, az pár megosztástól nem fogja meggondolni magát. Pláne hogy nagy ívben leszarja az ilyen picsogást.

Részemről pl. sokkal hasznosabbnak tartom, hogy kötelező lett megjelölni a jószágokat, bár tuti volt/van aki ebben is minimum az agykotroll (plusz a kizsákmányolás) újabb eszközét látja.

Láb, jegyzet
1. A google a “suffering dog” szavakra bőséges választékot nyújt.
2. Nagyon szép ez a finom célzás, hogy aki leszarja, hogy mit teszünk ki, az nem is ember.
3. Nincs baj az ingyenreklámmal, ha tényleg segíteni akarunk egy szervezetnek pl. De könyörgöm, azt lehet vérző állatok képe nélkül is csinálni.

You may also like...