A reklámok és a hangerő

Miután épp a szívbajt hozta rám a tévé, kicsit utánaolvastam, hogy mi a helyzet.

Először is, van egy médiatörvény ((https://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1000185.TV)) ami elvileg szabályoz, mégpedig az a következőképp: “A lineáris médiaszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám és a televíziós vásárlás közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.”

Ugyan nekem homályos, hogy mi az a lineáris médiaszolgáltatás, de gondolom alapvetően a tévé és a rádió lenne az. A törvényt olvasva viszont nem igazán értettem, hogy miért ordított rám mégis a tévé. Tovább keresgéltem.

Az MR1 oldalán ((https://www.mr1-kossuth.hu/hirek/itthon/a-reklamok-hangerejet-figyeli-a-mediahatosag.html)) megtaláltam azt, ami haloványan rémlett is: “A türelmi időszakban csak mérik az adatokat – közölte Kiricsi Karola szóvivő.” Nyilván még a türelmi időszakban lehetünk, de lássuk tovább a cikket: “Azt lehet mondani a tapasztalatok alapján, hogy több száz vélhető törvénysértést sikerült feltárni ez alapján. Ezeket az adatokat nyilvánosságra is hozzuk a Médiatanács honlapján.

Fel is kerekedtem és meglátogattam a Médiatanács – amúgy bűn lassú – oldalát. Meglepődve tapasztaltam, hogy legkésőbb májusban abbahagyták az összes figyelt (három) adó ellenőrzését, azóta kb. azt csinálnak amit akarnak. Persze lehet, hogy alattomban tovább figyelik őket, ám azt én már nem láthatom.

Tehát van egy törvény, amit úgy nagyjából mindenki figyelmen kívül hagy és vannak a hangos reklámok.

Viszont van nekik elektronikus ügyintézésük, lehet hogy valami módon automatizálom a panaszok benyújtását, hogy csak az időpontot és az adót kelljen megadni, és már megy is a bejelentés.

Van viszont még egy dolog ami fura. Ugyanis a reklámblokk most nem a reklámra figyelmeztetéssel kezdődött, hanem egy pár másodperces “hírműsorral” ami nem volt más, mint hogy elmondták, hogy majd lesznek hírek. Ez után szép lassan visszaült a hangerő, és most hogy vége van a reklámoknak, úgy tűnik, hogy épp a film hangerejére mászott vissza. Kiskaput sejtek itt, ami viszont arra sarkall, hogy szerezzek olyan tévét, ami automatikusan állítgatja a hangerejét.

Ideje a tévére is androidot tenni?

Amúgy külhonban sem ismeretlen a probléma:

https://gizmodo.com/229762/dolby-volume-nixes-loud-commercials

https://www.msnbc.msn.com/id/40481562/ns/business-us_business/t/ear-relief-congress-acts-stifle-loud-tv-ads/

 

You may also like...