Mitől jó a zene?

Az iPod-generáció tagjai nem ismerik a jó minőségű zenét.“, írja az sg.hu.

Mitől lesz egy zene jó minőségű? Jobb lesz-e a “Best of Fásy mulató”, ha nem 128kbit-es mp3W-ban, hanem mondjuk FLACW-ban mentem le? Esetleg utolérheti-e DJ Lajhár valamelyik remekműve mondjuk Tiesto egyik mixét, ha az utóbbit eléggé lebutítjuk? Értelmes határok között nyilván nem. Lehetne még elmélkedni, hogy a sok szemét (zene, film, képek) milyen mértékben rontja az emberek vágyát az igényességre, de ez már egy másik gondolat.

Szóval a zene minősége nem attól függ, hogy mennyire szól jól. A hangzás minősége már egy másik probléma. Aki csak szobában hallgatott zenét, az el sem tudja képzelni, hogy milyen hatást kelt egy élő koncert. És hasonlóképp, aki még nem hallott “testközelből” szólni például egy rezesbandát, az szintén nem tudja elképzelni, hogy milyen is, amikor tényleg érezni lehet a zenét. Nem is beszélve egy templomi orgonáról ((Nem arról a a tili-toli kis pöcsköszörűről van szó, amin Xavér szokott billegtetni, ha olyan helyen játszik, ahol hitvány az orgona, vagy épp nincs is. Hanem egy rendes, többméteres sípokból megszólaló, rettenetes erejű és hangú hangszerről van szó, ami egymagában nagyobb helyet foglal el – és több légköbméter is -, mint pár átlagos lakótelepi lakás)).

A zene és a hangzás minősége két külön dolog. Természetesen a kereskedők, a gyártók ezt szeretik egybemosni, hisz így lehet egyrészt ugyanazt a zeneművet eladni CD-n, DVD-n, BluRay disken, iTunes-en és még pár formátumban, mindig erősítve azt az érzést, hogy eggyel közelebb kerülünk a tökéletességhez.

Pedig elég lenne csak elmenni egy élő koncertre.

You may also like...